niedziela, 27 stycznia 2013

Soczewki czy okulary?

Witam!
Dzisiaj postanowiłam napisać posta o jakże trudnym wyborze, przed którym staje każda osoba z wadą wzorku, nawet tą najmniejszą. Otóż, co lepiej wybrać, okulary, czy soczewki? Nie odpowiem wam na to, bo każdy woli co innego i jedna osoba może bardzo dobrze czuć się w soczewkach, a druga może odczuwać pewien dyskomfort.

Może na początku ja opiszę swoją sytuację. Wadę wzroku mam od momentu, gdy skończyłam 6 lat. Dopiero wtedy u okulisty wyszło, że na jedno oko mam wadę ponad -3 (co jest na prawdę dużo). Przez całą podstawówkę nosiłam okulary, cały czas miałam je na nosie, co mnie zaczęło denerwować już w gimnazjum. W pierwszej klasie gimnazjum nie nosiłam ani okularów ani soczewek, efektem było zupełnie nic nie widzenie (podczas filmów z napisami, w kinie, musiałam kompletnie mrużyć oczy, by zobaczyć chociaż trochę napisów) oraz zupełne zepsucie wzroku (prawe oko -3,75 i lewe -2,5). Tak więc byłam skazana na okulary. Wiedziałam jednak o istnieniu soczewek, słyszałam, że wiele osób nosi, jednak bałam się z nich skorzystać. Dopiero w drugiej liceum zdecydowałam się, dzięki mojej przyjaciółce, na soczewki. Denerwowałam się, że nie będę umiała ich zakładać, lub będę miała problemy z nimi, jednak od momentu gdy je założyłam czuję się lepiej. Nie na dodatek, że widzę dobrze, nawet jak chcę po prostu bez odwracania głową spojrzeć na boki, w górę czy w dół, co nie jest możliwe w okularach, ale i lepiej wyglądam bez okularów, ale także mój największy kompleks skończył się.

Aby zdecydować się na coś, trzeba znać zalety i wady tych rzeczy. Chcę przedstawić wam zalety jak i wady okularów i soczewek. Na pierwszy ogień idą soczewki:



Zalety:

  • nie zaparowują; w zimę, gdy w okularach wchodzi się do ciepłego pomieszczenia z podwórka, okulary od razu zachodzą parą, przez co trzeba od razu je zdejmować i wycierać, soczewki nie są zrobione ze szkła, więc wchodząc do pomieszczenia nic nie musimy z nimi robić.
  • można w nich uprawiać każdy sport; dosłownie, każdy. nie ważne, czy wybierzesz siatkówkę, czy bieganie, czy pływanie, możesz podczas wykonywania danego sportu korzystać z soczewek, oczywiście, gdy pływasz musisz uważać i nosić zawsze google do nurkowania.
  • nie zawężają pola widzenia; okulary składają się z dwóch szkieł, które nie ruszają się z okiem, gdy chcemy zobaczyć coś z boku, na dole, czy na górze, nie ruszając głową; soczewki znajdują się na oku i poruszają się razem z nim, więc nie ważne, gdzie chcesz spojrzeć, zawsze będziesz wyraźnie widziała/ widział.
  • można zmienić kolor swoich oczu, dzięki soczewkom; dostępne są kolorowe soczewki, dzięki którym możesz zmienić swój kolor oczu, czy bardziej nasycić go, nawet możliwe są kolorowe soczewki, bez korygowania wady, jest ich dużo kolorów, czy nawet wzorów.
  • nie zmieniają wielkości danego obrazu; jak wiadomo, okulary są pewnym rodzajem lupy, powiększającej, lub pomniejszającej, dlatego też jeżeli nosimy okulary cały świat jest pomniejszony czy wręcz przeciwnie, soczewki nie zmieniają wielkości ani jednego przedmiotu, widzimy świat, taki jaki jest.
  • można nosić okulary przeciwsłoneczne; gdy ma się okulary trzeba wybrać, czy nosi się okulary przeciwsłoneczne, czy okulary korygujące wzrok, jeżeli wybierzemy okulary przeciwsłoneczne nic nie widzimy, a gdy normalne okulary, to słońce będzie świeciło w oczy, gdy mamy soczewki nie trzeba stawać przed takim wyborem.
  • można je nosić przy dwóch zupełnie różnych wadach wzroku; nawet jeżeli człowiek ma zupełnie różne wady (tzw. "plusy" na jednym oku i tzw "minusy" na drugim) to nosząc okulary po oczach widać tą różnicę, jedno oko jest pomniejszone, a drugie powiększone, dzięki soczewkom, nie widać jaką wadę ma człowiek, czy w ogóle ma jakąś wadę wzorku. 
  • różne rodzaje soczewek; można wybrać soczewki miękkie, twarde, w zależności od upodobań.

Wady:
  • można mieć często problem ze zdejmowaniem, lub nakładaniem soczewek; człowiek, gdy nie jest wprawiony, to zakładanie, jak i zdejmowanie soczewek jest prawdziwym problemem;
  • trzeba bardzo dbać o higienę; gdy tylko zakładamy czy zdejmujemy soczewki musimy dokładnie umyć ręce, także trzeba przejmować się nad higieną oczu.
  • osoby chore często na zapalenie spojówek nie mogę nosić soczewek.
  • soczewki nie są dostępne na każdą wadę wzroku, nie ma aż tak dużej rozpiętości w wadach.
  • trzeba pilnować terminów; jeżeli wybrało się soczewki dwutygodniowe to nie można przekroczyć terminu.
  • większe koszty niż przy okularach.
  • straszny ból, przy znalezieniu się w oku obcego ciała, które od razu trzeba wyjąć.

Zalety:
  • zakładanie okularów trwa chwilę, można je szybko nałożyć, jak i zdjąć, nie jest także skomplikowane.
  • gdy dobrze dobierze się kształt oprawek potrafią zmienić kształt twarzy.
  • człowiek wygląda w nich poważniej, niż bez.
  • mogą być uzupełnieniem stroju.
  • są tańsze niż soczewki.

Wady:
  • nie można nosić okularów przeciwsłonecznych, musisz wybrać, czy chcesz dobrze widzieć, czy  żeby słońce nie świeciło w oczy.
  • okulary widać na pierwszy rzut oka.
  • trzeba myć okulary, przecierać szkła.
  • trzeba uważać, by nie stłuc.
  • nie mają dobrego pola widzenia.
Mam nadzieję, że pomogłam wam dokonać wyboru, a na sam koniec chcę pokazać zdjęcia inspiracji z okularami:




























5 komentarzy:

  1. ja przeszłam przez okulary, najpierw takie, których wstydziłam się zakładać, później zainwestowałam w takie które bardzo sobie chwaliłam, ale w ostateczności wygrały soczewki bo są super wygodne moim zdaniem:)

    zapraszam do siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. szczerze polecam, bo buty są bardzo ciepłe i wygodne:)
    również obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. okulary mogą być fajnym dopełnieniem stroju, ale jakieś wymyślne oprawki też kosztują majątek... moja koleżanka nosi soczewki, ma wadę jeszcze większą od twojej - jakieś 6 na minusie i znalazła korekcyjne soczewki kolorowe! wcześniej myślałam, że tylko zerówki mogą być kolorowe, okazało się że jednak nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kiedyś było mało rodzajów soczewek, dopiero niedawno, kilka lat temu rozszerzyły się wady, do których można nosić je i na każdą wadę można już stosować kolorowe szkła :D

      Usuń
  4. A czemu trzeba wybierać? Można mieć zarówno jedne jak i drugie. Dopasować to, które ubieracie w zależności od nastroju, stylizacji, kondycji oczu :)

    OdpowiedzUsuń

Co sądzisz o poście, co byś zmieniła/zmienił w blogu/wyglądzie/poście? Dzięki Tobie ten blog może być coraz lepszy!
Dziękuję za komentarze, na pewno odwięczę się :D
Jeżeli obserwujesz, napisz, ja też będę chętnie obserwować :)